mandag den 25. februar 2013

Det sexede årti...

Typisk er det rigtig svært at se, hvordan moden er lige nu - forstået på den måde, at når man er i det, er det svært at se de overordnede linjer - det kommer typisk når der er gået en rum tid. Eks. har vi alle meget godt styr på 80´erne med de store skulderpuder, crepehår, neonfarver, Ballbluser i oversize, ect., ect..
Det man typisk lægger mærke til ved de forskellige årtier er de største modetendenser - og det er vildt at opleve hvordan "man tager" fra de "gamle" årtier - typisk en 20 år tilbage. Det er så her jeg begynder at føle mig gammel, når der bliver hentet inspiration fra "mit" årti - for jeg var ung i det mest sexede årti - jep, det er rigtigt: 90´erne! Måske tænker du, hvad der var så sexet ved Kurt Cobain´s grunge look? Ok, indrømmet: der var to stærke strømninger i 90´erne - grunge og sex - og det overlappede til tider hinanden. Og hvor frk. Lindgaard (nå, nej - det er jo fru. Lindgaard * er jo ikke helt ung længere...;-)) er det så lige du synes, at det sexede kommer ind? Jo, du tænder bare for et eller andet musikprogram der omhandler 90´erne, så har du syn for sagen - jeg skal love for, at der bliver gået til den på en helt anden måde en 00´ernes hiphop videoer, hvor det "bare" er "ryst den røv"... G-strengen kom over bukselinningen, der kom pircing i navlen (og alle andre steder), der var lædersnørre om halsen, læder og fjerboaer i farver.... you name it. Der var forøvrigt også fokus på det kommende science fiction årtusind der lå lige om hjørnet: år 2000 - det gav sig også udslag i moden og man kunne nemt finde "spacey" tøj i technostil....
Og hvad så med nu? Hvor er vi nu og hvad mon man vil huske fra nu?
Helt forsigtigt vil jeg komme med et bud... for der er en "uniform" der er den rigtige nu, hvis man kigger på "modepigerne" - dvs. dem der går efter det der er in nu og måske ikke har helt deres udprægede personlige stil (her vil der nok være vilde protester, men det er ok - om nogle år vil de selv samme damer give mig ret...måske ikke højlydt, men det er ok :-)).
Uniformen er som følger: enkel, mørk, skinny jeans - gerne sorte, en læderjakke eller noget læder, et stort tørklæde, en ensfarvet T-shirt, store solbriller, en større taske og måske en hat for det "personlige look"....
Jeg kan naturligvis tage fejl.... :-)











Det er lidt sjovt, ikke? :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar